Dragracing

Dragracing

 

Dragracing är världens snabbaste bilsport. Man kör ett kort lopp på en rak bana, och först i mål vinner. Vanligen är det bara två bilar som tävlar mot varandra. Inte konstigt att dragracing har blivit en så enormt populär åskådarsport. Världens snabbaste dragracingbilar accelererar från 0 till 100 km/h på mindre än en sekund, och fyra sekunder senare kan farten ligga på uppemot 500 km/h.

Dragracing med bil är vanligast, men dragracingtävlingar – både formella och informella – förekommer för massor av olika fordon, inklusive motorcyklar, snöskotrar, vattenskotrar och båtar.

Inom Svenska Bilsportförbundet får man börja tävla i dragracing med en juniordragster redan vid 8 års ålder. Från 15 års ålder får man tävla med en vanlig dragracer som anpassats efter förarens ålder. För dragracing med andra fordon (till exempel motorcykel) gäller andra regler.

Traditionellt är tävlingssträckan för dragracing en fjärdedel av en engelsk mil, vilket motsvarar 402,33 meter. Det förekommer dock även andra distanser.

Exempel på anläggningar med permanent bana för dragracing i Sverige är Mantorp Park (Mantorp, Östergötland), Pite Dragway (Piteå, Norrbotten), Tierp Arena (Tierp, Uppland) och Veidec Raceway (Malmö, Skåne). I övrigt är det vanligt att flygfält används för dragracingtävlingar.

Den allra första formella dragracingtävlingen i Sverige hölls på Scandinavian Raceway utanför Anderstorp år 1968. Allan Persson från Hyllinge var domare för både bil och motorcykel.

Som nämnts ovan är dragracing en väldigt populär åskådarsport, och hand i hand med detta går den väletablerade traditionen med att alltid ha öppna depåer för tävlingarna. Som åskådare kan man alltså följa arbetet med att fixa till motor, koppling, chassi, etc. För många är detta en viktig del av behållningen med att titta på dragracing.

Tävlingsklasser för bil

  • Competition
  • Junior Dragster
  • Top Alcohol
  • Top Fuel Dragster
  • Top Fuel Funny Car
  • Top Methanol Dragster
  • Top Methanol Funny Car
  • Super Street
  • Super Gas
  • Super Comp
  • Super Stock
  • Stock Eliminator
  • Pro Modified
  • Pro Stock

ET-racing

Under 1980-talet infördes ET-racing i Sverige som ett komplement till den befintliga klassracingen. I ET-racing klassificeras fordonet inte efter hur det är byggt, utan det viktiga är att det uppfyller vissa säkerhetskrav. Ju högre hastighet, desto striktare säkerhetskrav. ET-racing har bland annat gjort det enklare för importerade bilar att delta eftersom de inte behöver försöka passa in sig i en svensk klass.

Internationellt

Rötterna till dragracingen hittar vi bland annat i de informella tävlingar som bilförare under 1930-talet ägnade sig åt på de platta och hinderfria fält som uttorkade sjöar lämnat efter sig i Kalifornien.

Under det kalla kriget hjälpte NATO-soldater från USA till att popularisera dragracing i amerikansk stil i Västeuropa, bland annat i Västtyskland där flygbaserna vid Ramstein och Sembach blev viktiga dragracingcentrum. Europas första permanenta dragracingbana, Santa Pod Raceway, öppnade i Podington, Bedforshire, England lagom till påsken 1966. Flygbasen RAF Podington hade blivit överflödig efter andra världskrigets slut och kom nu till användning för dragracing istället. Santa Pod Raceway är fortfarande igång och står enligt traditionen värd för både den första och den sista rundan av FIA and FIM/UEM European Drag Racing Championship.

FIA organiserar Europamästerskapen i dragracing för Top Fuel, Top Methanol Dragster, Top Methan Funny Car, Pro Modified och Pro Stock. FIM organiserar Europamästerskapen i dragracing för motorcyklar.

Exempel på viktiga dragracingbanor i Europa där stora tävlingar kan hållas:

  • Santa Pod Raceway, England
  • Hockenheimring, Tyskland
  • Alastaro Circuit, Finland
  • Mantorp Park, Sverige
  • Gardemoen Raceway, Norge

Sedan år 1997 är FIA:s och FIM:s regler för dragracingmästerskap i stor utsträckning harmoniserade med reglerna hos National Hot Rod Association (NHRA), den organisation som organiserar en majoritet av alla officiella dragracingtävlingar i Nordamerika. Den näst största dragracingorganisationen i USA är International Hot Rod Association (IHRA) som trots sitt namn huvudsakligen fokuserar på dragracing i USA. Dragracing är en mycket stor sport i USA och det finns gott om små nischorganisationer för den som vill ägna sig åt någon speciell sorts dragracing, till exempel dragracing med elbilar eller veteranbilar.