Bilsporten crosskart togs fram av Erland Andersson (EAS) från Fjärås MK under 1980-talet. Målet var att få fram en höghastighetstävling på bana som var både billigare och säkrare än de övriga alternativ som stod till buds. Crosskart körs i en liten specialbyggd bil där föraren är skyddad av en kraftig stålrörsbur. Bilens låga vikt gör att det inte krävs någon extremt stark motor för att komma upp i riktigt höga hastigheter, något som bidrar till att hålla kostnaden nere. Rent hastighetsmässigt brukar crosskarts i klassen 650 cc stå sig bra i jämförelse med de snabbaste tvåhjulsdrivna rallycrossbilarna.
Att crosskart har hög säkerhet och inte kostar multum har gjort det till en aktivitet som är populär bland både barn och vuxna. Crosskart körs i Sverige inte på några särskilda crosskartbanor utan man kör på banor som normalt används för rallycross, folkrace eller speedway. Underlaget för crosskarttävlingar är vanligen grus. Tävlingarna består av korta, täta heat på tre eller fyra varv (beroende på hur lång banan är). Tävlingar som påminner om rallycross är vanligast, men det förekommer även backtävlingar och sprinttävlingar med crosskartbilar.
Crosskarttävlingar som körs inom Svensk Bilsport inleds med tre kvalomgångar används för att få fram de snabbaste deltagarna, och dessa går vidare till den avslutande finalomgången. Ett kvalheat måste vara minst tre varv och minst 2 km långt. Finalheat måste vara två varv längre än kvalheat. Tävlingsledaren har dock rätt att besluta om att antalet varv i en specifik tävling ska minskas på grund av säkerhetsmässiga skäl, till exempel dåligt väder.
Crosskart har SM-status.
Cylindervolymklasser
Inom det Svenska Bilsportförbundet tävlar man i crosskart i fyra olika cylindervolymklasser:
- 85 cc (förare i åldern 9 – 13 år)
- 125 cc (förare i åldern 12 – 16 år)
- 250 cc (förare i åldern 15 år)
- 650 cc (förare i åldern 16 år och uppåt)
Dessutom finns klassen MINI för förare som är 6 – 11 år gamla, men här tävlar man inte utan det handlar bara om att träna och köra uppvisningslopp.
Klass | Exempel på några viktiga regler |
MINI | Motorn får vara placerad till vänster, till höger eller bakom stolen. Tillskottsluft är förbjuden efter förgasare/insprut. Detta är den enda klass där slidmatade motorer är tillåtna. Vid MINI-uppvisningsloppen får det aldrig vara fler än nio crosskarts på banan samtidigt. |
85 cc-klassen | Ingen trimning tillåten
Drevning måste göras för maximalt 80 km/h Motor och elektroniska delar ska vara original Luftfilter får ändras Riktning av avgaser får ändras för anpassning till ram |
125 cc-klassen | Max 39 mm förgasare
Trimning och bearbetning av motorn är fri |
250 cc-klassen | Trimning och bearbetning av motorn är fri |
650 cc-klassen | Förbud mot elektriska system som gör att hjulen inte spinner.
Detta är den enda klass där bränsleinsprutning av mekanisk, elektronisk eller annan modell är tillåten. Trimning och bearbetning av motorn är fri. |
Crosskartbilen
Som nämnts ovan tävlar man i fyra olika cylindervolymklasser i Sverige. Tvåtaktsmotor används i alla klasser utom 650 cc, där det är fyrtaktsmotor som gäller. I skrivande stund har man dock på prov godkänt även tvåtaktsmotor i 650 cc-klassen, men det är oklart om det kommer att bli en bestående regelförändring eller ej.
Crosskarten ska har skyddande stålrörsbur, kaross, fjädrar runt om, broms, koppling och växellåda med sex växlar. En crosskartbil är bakhjulsdriven med stel axel, vilket innebär att man som förare måste sladda sig igenom kurvorna. Svenska Bilsportförbundet har strikta säkerhetsregler, som bland annat ställer krav på att godkänd hjälm, nackskydd och 4-punktsbälte eller 5-punktsbälte ska användas. Regelverket för hur skyddsbur och chassi ska vara utformade och vilka material som får användas är mycket detaljerade.
Crosskartbilarna är vanligen utformade så att det är förhållandevis enkelt att byta motor i dem, så en familj med barn i olika åldrar kan låta dem tävla i deras respektive åldersklasser med samma bil – det är bara motorn som behöver bytas mellan åken.
Internationellt
Som nämnts ovan uppfanns Crosskart i Sverige och det är fortfarande huvudsakligen här uppe i Norden som Crosskart utövas. I södra i Europa finns Kartcross, en snarlik tävlingsform fast med mer kraftfulla motorer. Midget Carts påminner också en del om Crosskart, och så finns det American Sprint som skulle kunna beskrivas som en mer avancerad version av Crosskart. American Sprint körs inte bara i USA och Canda utan är också populärt i bland annat Australien, Nya Zeeland och Sydafrika.